728x90 شفرة ادسنس

الأربعاء، 13 يناير 2016

«حدوتة قبل النوم».. «البقرة سمسمة»


حدوتة النهاردة... «البقرة سمسمة»
بقلم : - شيماء عبدالعال 
كان ياما كان كان في زمان بقرة اسمها سمسمة، كانت البقرة سمسمة عايشة في مزرعة مع مجموعة من الحيوانات والطيور، البقرة سمسمة كانت كل الحيوانات و الطيور بتحبها ونفسهم يبقوا اصحابها، لكنها كانت مغرورة و مش بتكلم حد فيهم وبتحب تقعد لوحدها من ساعة ما صاحب المزرعة اشتراها وجابها المزرعة وخصص لها مكان تنام فيه وهي مش بتكلم باقي الحيوانات.
في الأول الحيوانات افتكروها خايفة عشان غريبة عنهم ولسه جديدة في المزرعة و حاولوا كتير يتقربوا منها و تبقي صاحبتهم، طلبوا منها كتير تلعب معاهم لكنها كانت بترفض وتبصلهم وتسيبهم وتمشي وفي مرة قرب منها الارنب فوفو و سألها انتي ايه حكايتك بقي؟ هو احنا زعلناكي في حاجه، انتي مش بتكلمينا ليه، قالتلوا وانا اتكلم معاكوا ليه، انتوا مش زييا انا بقرة لكن انتوا مش بقر زي و انا اكتر واحدة مفيدة فيكوا في المزرعه واكتر واحدة بشتغل فيكوا، انا بساعد صاحب المزرعه في زراعه الارض بتاعته و بياخد مني اللبن بيبيعوه وبيعمل منه الزبدة والجبنة وبيكسب فلوس كتير، لكن انت بقي يا ارنب فوفو بتعمل ايه وايه اللي بيكسبوا صاحب المزرعه من وراك قالها انا بعرف اعمل حاجات كتير قالتلوا بس برضه مش زي انا وسابيته ومشيت وهي ماشية بسرعه اتكعبلت في حبل مرمي علي الارض ومن غرورها مرضيتش تبص تحتها ورفعت راسها لفوق و كملت مشي الحبل اتعقد في رجلها ووقعت علي الارض والواقعه كانت جامدة اووووي و دمغها اتخبطت في الارض.
الارنب فوفو جري بسرعه عليها عشان يطمن عليها و يعرف جرالها ايه لقي الحبل معقود في رجليها و لازم يتقطع، الارنب قرب من وش البقرة سمسمه و قالها متخافيش بسيطة ان شاء الله الحبل بس اتعقد في رجلك و اتربط فمحتاج يتقطع بحاجه، بس متقلقيش انا اقدر اساعدك انا هروح انده صاحب المزرعه يجيب مقص و يقص الحبل، قالتلوا بس صاحب المزرعه مش موجود ده خرج وهيرجع بكرة الصبح، يعني هفضل كدة لحد الصبح ، قالها طيب خلاص انا جاتلي فكرة انا اسناني قوية و حامية زي السكينة ممكن اقرقض الحبل باسناني واقطعه وافكك من الحبل وبالفعل بدأ الارنب فوفو يقطع الحبل باسنانه لحد ما فك البقرة سمسمه واتجمعت باقي الحيوانات وفضلوا يسندوها ويساعدوها لحد ما وقفت علي رجلها.
فرحت جدا البقرة سمسمه وشكرتهم وكانت مكسوفه جدا من نفسها عشان غرورها خلاها تبعد عن باقي الحيوانات وتفتكر نفسها أحسن منهم، ومكنتش تعرف أن كل حيوان في المزرعة له دور و وظيفه مش لازم كلنا نكون زي بعض وان لولا مساعدة الارنب فوفو وباقي الحيوانات اللي في المزرعه مكنتش عرفت تفك الحبل من رجلها ومن ساعتها بقت البقرة سمسمة بتحب كل الحيوانات و هما كمان بيحبوها و بقوا اصحاب جدا.


اعلان 1
اعلان 2

1 التعليقات :

  1. يعتبر تواجد الحشرات بالمنزل من أكثر الامور المزعجة للأشخاص وتسبب في ضيق شديد وعدم الاحساس بالراحة مهما كانت درجة نظافة المنزل كذلك في أماكن العمل والفنادق, فهي تسبب في الامراض والحساسية الجلدية، ومنها الحشرات الطائرة والزاحفة والقوارض ومن هذا المنطلق اصدرت شركة مكافحة حشرات بالقطيف قسم الخاص للقضاء على جميع الحشرات الزاحفة والطائرة ايضا.
    ما يميز شركة مكافحة الحشرات بالقطيف:
    تتميز شركة رش مبيدات بالقطيف عن غيرها بوجود فنيين ومدربين على التعامل بأعلى مستوى من الدقة فهي لديها فريق كيميائي متخصص في التعامل مع تلك المواد. وايضا الآلات حديثه تتميز بها، وتتميز الشركة بسرعه في تلبيه طلبات العملاء سوء منزل او اماكن كبيره من فيلات وفنادق.
    ويتعامل فريقنا مع رش المبيدات دون اخلاء المكان واستخدام المواد الأمنه والفعالة.
    بعض الحشرات التى تكافحها شركه رش المبيدات بالقطيف:
    1- الصراصير وهى تواجد بها انواع كثيره منها الزاحفة والطائرة ومنها القافزة وهى من الحشرات التي تتكاثر بكميه كبيره بالمكان وهو ذو اجنحه ويحب البيئةالرطبة والاخشاب ويتغذى الصرصار على الطعام وهذا يودى الي انتشار الامراض للإنسان مثل الكوليرا والعديد من الامراض وينقل ايضا لجسم الانسان الديدان الطفيلية.
    2- البرغوث وهو حشره صغيره تطير سريعا صعب للإنسان القضاء عليه بنفسه ولذلك لابد من الرش الجيد وهو يعيش في الشعر ويتغذى على امتصاص دم الانسان.
    3- النمل وهو مشكلة أي منزل فهو يعيش فيالحائط والارضيات واي مكان بين الخزائن والرفوف وفى المطابخ خاصة.
    4- البق المشكلة الكبرى في وجوده فيصعب القضاء عليه الا من خلال اشخاص متخصصين مثل شركتنا ويتغذى على دم الانسان ويسبب الطفح الجلديوالحساسية والهرش للمصاب بلدغاته ويتكاثر بسرعه وبكميه كبيره فهو يضيع البيض بكميات كبيره جدا بين الشقوق وخاصه الاخشاب وبين ثنايا المراتب والأغطية.
    https://forsan-dmm.com/anti-insect-company-in-qatif/
    لمزيد من خدماتنا
    شركة مكافحة حشرات بالجبيل
    شركة رش مبيدات بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بالخبر

    ردحذف

عربي باي